Färgglada djur

Nu är det ett tag sedan jag skrev här, men tiden försvinner fortare än kvickt! Det är redan början av maj, och löven på träden är precis nyutslagna och så där härligt vårgröna som de bara är en kort tid. Njut medans det varar! I min ungdom i Blekinge gick cykelvägen till högstadieskolan genom en bokskog, och det kan jag sakna här uppe i Göteborg. Här finns inte mycket bokskog, åtminstone inte vad jag vet. På vårarna kunde man nästan se löven slå ut - det var skillnad på löven på morgonen och på eftermiddagen! (Eller också är det minnet som spelar mig ett spratt...? Det är ju trots allt "några" år sedan...)

I alla fall...

Nu har jag testat några mönster i senaste biblioteksboken (Amigurumi World Seriously Cute Crochet av Ana Paula Rimoli). De var riktigt roliga (förutom en liten detalj på en av figurerna!), fast jag tyckte nog inte proportionerna blev lika bilderna... Så här blev mina alster:



Först ut var en liten rosa kanin, med mönstrade öron (och munnen lite på sned). Det fanns flera stycken smådjur med samma huvud och kropp, och sedan olika detaljer i form av öron osv. Fiffigt!

Sedan blev det en igelkott:



Ganska lättvirkad, förutom "piggarna" som var VÄLDIGT tråkiga - en massa luftmaskor som skulle virkas fast på ryggen i bågar, och det var ganska bökigt om man är ovan (vilket jag var!).

Sedan blev det en färgglad hund i grönt och blått:



Lite framtung med sitt stora huvud, men jag lyckades få honom balanserad nog att "sitta fint".

Alla tre figurerna är virkade i Svarta Fårets jubileumsgarn.

Det har faktiskt blivit en liten sköldpadda också, efter samma mönster som den rosa kaninen, men dels valde jag nog fel färg till kroppen (ljusrosa!), och dels är proportionerna konstiga (jämfört med bilderna i boken), så den ser mer ut som en rosa bebis med gul puckel än en sköldpadda. :-(  Den finns inte på bild...

Nu har jag bara ett par dagar kvar med denna boken - därefter måste den tillbaka till biblioteket. Sedan återstår bara en bok, av Elizabeth Doherty (om jag minns rätt)... Sedan får jag väl vänta på Mia Bengtssons nya bok! :-)

Tack för titten och må så gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0