Senaste nytt på virkfronten

I helgen har det varit ganska soligt ute, men inte har maken och jag kommit ut och promenerat för det. Å andra sidan har jag varit på dressyrkurs i stallet, så jag har fått min beskärda del av motion i alla fall!! Igår gick det sådär, för hästen blev ganska pigg på slutet (läs: för pigg för min smak), men idag gick det mycket bättre. Det är SÅÅ roligt att rida!!! :-D

På kvällarna blir det en del virkande, och här kommer de senaste små figurerna:



Den här tigern hittade jag här, och han är virkad i Kinnagarn Jasmine 8/4. Han har en svans också, men den syns inte på bilden...

Sedan blev det ett litet bi:



Även detta mönster kommer från FaveCrafts, men här blev det Svarta Fårets jubileumsgarn istället.

Sedan lånade jag en bok på biblioteket: Japanese Crafts: Amigurumi av Kyuuto! Eller något sådant?! Först tyckte jag det bara fanns stora figurer, och det är inget jag vågat mig på hittills, men när jag bläddrade igen så hittade jag den här lilla nallen (Little Teddy Bear):



Även han är gjord av Svarta Fårets jubileumsgarn.

Vid nästa genombläddring, där jag även läste storlekarna på figurerna, hittade jag den här sötnosen:



Han skulle egentligen ha haft en tofsrad på huvudet, men jag hoppade över det för jag tyckte att han blev bra ändå! Tittar man riktigt noga ser man att ena vingen är lite större än den andra, för jag missade ett varv på den första jag virkade, och var för lat för att virka en tredje. Jag försökte jämföra när jag var halvvägs på vinge nr 2, men uppenbarligen blev det fel! :-( Tycker fortfarande det är svårt att räkna varv... Övning ger väl färdighet, även här! Hoppas jag!!

Jag får väl se om jag provar något mer mönster ur boken! Det som var bra, tyckte jag, var att mönstret var annorlunda uttryckta: med symboler istället för ord (fast inte runda diagram som tydligen är den japanska varianten, om jag förstått det hela rätt), vilket gjorde att det blev ganska lättläst. Och så fick man även lite tips på var ögon och kroppsdelar och sådant skulle monteras på kroppen. Det finns faktiskt en fjäril som jag är lite sugen på att testa - får se om det blir det lite senare. Först ska det bli en kanin till, efter ett mönster som jag inte provat än.

Tack för titten och må så gott! Nästa gång kommer ett födelsedagskort (eller två) och ett eller annat namnsdagskort...

Kommentarer
Postat av: Ingrid - Inola

Här var det fart på virknålen! Jättesöta figurer, speciellt gillade jag tigern. Det är mysigt att virka och väldigt avkopplande, det tycker jag också.

2010-03-21 @ 22:34:36
URL: http://inola.blogg.se/
Postat av: SUADDA

Jättemånga sötsaker här! Ankan är en av mina favoriter! Så gullig mun!

2010-04-12 @ 23:15:50
URL: http://suaddasblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0