Den lille hemmaveterinären...

...eller: saker vi inte visste att man måste kunna som hästägare!

Förrförra måndagen när dottern kom till stallet hade Freddy trampat av sig en sko, så det blev ingen ridning den dagen. När hovslagaren kom dagen därpå upptäckte han hovröta i en av framhovarna, så ingen ridning den dagen heller, och veterinär fick tillkallas. Han ordinerade penicillin.

Hästar äter gräs. Därför kan de inte äta penicillin som vi människor gör. De måste få penicillin i sprutform (intramuskulärt). Det gör inte veterinären mer än första gången. Sedan är det hästägarens sak att fixa. Det vill säga jag och maken. Det vill säga två ekonomer! Jag frågade veterinären om man verkligen får göra sådana saker utan utbildning, men det fick man (tyvärr). Så han visade hur vi skulle göra, och lämnade över penicillin och sprutor och nålar. Jag och maken stod kvar och undrade hur vi skulle lyckas med detta....??

Andra dagen fegade vi ur och bad om hjälp av en hästmamma i stallet som är läkare till vardags. Hon visade oss en gång till hur man ska göra, och var man ska sticka in sprutan, och hur man kollar att man inte träffat en blodåder, och vi fick även en del andra nyttiga tips.

Tredje dagen hade vi med oss hästmamman, som övervakare och stöd, men maken fick göra själva veterinärjobbet. Jag höll i grimskaftet och pratade med Freddy, medan hästmamman pratade med maken och visade. Och han fixade det galant!!!

Fjärde och femte dagen fixade vi det helt på egen hand! Vem hade vågat tro det?!?! Maken tyckte det var superläskigt (och jag med - det är allt en himla tur att jag är ekonom och inte något inom vården!!!!!!!!), men vi fixade det!! Och nu är Freddy nästan tillbaka i sin gamla form igen - han fick vila några dagar i samband med penicillinkuren - och dottern är nöjd och glad igen.

Hittade förresten en bild på honom på stora datorn:



Dottern tog bilden i slutet av augusti utanför stallet...

Tack för titten och må så gott!

Kommentarer
Postat av: chruss

Oj vilka äventyr ni håller på med!

Skönt att det gått bra-han är väldigt stilig!!!!

2010-09-25 @ 20:32:35
URL: http://chruss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0